Historia statków wodnych

Historia statków wodnych
dzwigi na sprzedaż

kamienny fornir z kamienia

Jest pierwszym pojazdem stworzonym przez człowieka, który potrafił przetransportować znaczne ilości ludzi oraz towarów. Statek wodny jest niezwykle starą maszyną, której historię można prześledzić do czasów prehistorycznych. Rzadko kiedy zastanawiamy się nad tym, jak bardzo zmienił się kształt statków oraz ich zastosowanie, a także materiały, z których zostały wybudowane. Jaka jest historia statków wodnych? Pierwsze znane człowiekowi pojazdy wodne pojawiły się prawie dziesięć tysięcy lat temu, aczkolwiek nie mogą one być nazwane statkami. Bardziej możemy nazwać je tratwami, których produkcją może zająć się każdy (jeśli posiada linę oraz narzędzia do wycięcia drzewa). Pierwsi żeglarze używali skóry zwierzęcej, z której tworzono żagle. Około roku 3000 przed naszą erą, starożytni Egipcjanie opracowali metodę składania drewnianych desek w taki sposób, aby tworzyły kadłub statku.

Właśnie mieszkańcy starożytnego Egiptu są uznawani za pierwszych mistrzów sztuki żeglarskiej oraz konstruowania statków. Żeglarze z terenów Egiptu byli także pierwszymi, którzy nawiązali kontakty handlowe z Indiami. Statki były już w czasach starożytnych wykorzystywane do celów militarnych. Na ich pokładach montowano maszyny miotające, a na morzu rozgrywały się częste potyczki. Niewiele zmieniło się w trakcie trwania setek lat, jeśli chodzi o konstrukcje maszyn służących do nawigacji. Dopiero w czasach renesansu możemy mówić o prawdziwym renesansie. Dzięki nowoczesnej technologii żeglarze mogli wyruszyć z europejskich portów i eksplorować dotąd nieznane zachodniej cywilizacji tereny.

Rozwój żeglarstwa bezpośrednio przełożył się na rozwój gospodarczy i militarny takich krajów, jak Portugalia, Wielka Brytania, czy Hiszpania. Zakładanie kolonii w odległych krainach wiązało się z potrzebą utrzymania ciągłości linii zaopatrzenia. Bogactwa znalezione w zamorskich koloniach przewożone były na pokładach statków do krajów macierzystych. W XIX wieku rozpoczęto produkcję statków z części metalowych, co na zawsze zmieniło świat morskich podróży. Na świecie pływa aktualnie prawie 40 tysięcy komercyjnych statków z tonażem ponad 1000 ton, o różnym przeznaczeniu. Łączny tonaż tych maszyn to zawrotne 1.04 miliarda ton.